En database er en strukturert samling av relaterte data. Datasamlingen er organisert og strukturert etter en bestemt strategi eller modell, kjent som en databasemodell. Disse dataene brukes og vedlikeholdes gjennom et spesifikt programsystem, som kalles et databasesystem eller databasehåndteringssystem.
Vår database
1881 sin database mottar daglig nye telefonnumre og oppdatert informasjon fra ulike teleoperatører. Dette gjør det mulig å tilby opplysningstjenester, inkludert søk etter navn og telefonnummer.
Det meste av informasjonen som finnes på en person eller bedrift i Norge er tilgjengelig for offentligheten og man må gjøre et aktivt valg hvis man ikke ønsker navn og telefonnummer synlig på opplysningstjenestene.
Teleoperatørenes plikt til å levere informasjon
1881.no viser kun den informasjonen vi mottar fra teleoperatørene. Hvis noe er registrert feil hos dem, viser vi naturlig nok dette hos oss.
Teleoperatører er forpliktet til å levere informasjon på et registrert telefonnummer til de ulike opplysningstjenestene. Teleoperatørene har ansvar for å formidle om informasjonen skal være tilgjengelig eller reservert for offentligheten. Tilfeldig utvalgte teleoperatører
- Telenor
- Telia
- Talkmore
- Telio
Vær obs på at teleoperatørene ikke alltid oppdaterer informasjonen, verken mot Folkeregisteret eller Brønnøysundregisteret. Flytter du eller din bedrift må du derfor ta direkte kontakt med teleoperatøren din for adresseendring.
Privat
1881 mottar nye telefonnummer og oppdatert informasjon hvert døgn, på privatpersoners eksisterende navn og telefonnummer. Oppdateringene kan medføre endring av databasen i form av om oppføringer skal:
- Skjules
- Slettes
- Porteres
- Reserveres
Les mer om hvordan du endrer din private oppføring her.
Om du har reservert deg for offentliggjøring av navn eller telefonnummer, men allikevel finner dette på 1881.no, er det viktig at du tar kontakt med vår kundeservice på telefon.
Kundeservice telefon: 8008 1881.
De vanligste årsakene til hvorfor det fremdeles gir treff ved søk
- Navn og telefonnummer er blitt lagret via vår selvregistrerings-løsning/kontaktskjema, og dermed oppdateres ikke oppføring mot den informasjonen registrert hos teleoperatør.
- Det kan ha skjedd et heng ved oppdateringen av informasjonen fra teletilbyder og til oss.
Hvor lang tid tar det å oppdatere databasen?
Det kan ta inntil 24 timer fra vi mottar oppdatering fra teleoperatør til endringen er synlig i 1881 sine opplysningstjenester. Ved spesielle tilfeller kan vi være behjelpelige med å få bort din oppføring i løpet av inneværende dag. Hvis dette gjelder deg, benytter du dette skjemaet.
Hvordan blir en bedrift lagt til i databasen?
Teleoperatørene sender ut informasjon på firmaer som har fått registrert et telefonnummer på sitt org.nr (organisasjonsnummer). I de tilfellene hvor vi ikke har mottatt nummeret, kan vi være behjelpelige med å opprette manuelle oppføringer slik at din bedrift blir synlig med telefonnummer og adresse. Minner her om at, manuelle oppføringer som vi lager ikke vil oppdateres mot det vi eventuelt vil motta fra en teleoperatør senere.
Forskjeller på oppføringene mellom 1881 og Gule Sider
Opplysningen 1881 AS og Eniro Gule Sider er to adskilte selskaper, uten tilknytning til hverandre, og opererer med to forskjellige databaser. Forskjeller i basene oppstår blant annet ved at personer og bedrifter ikke formidler eller publiserer samme informasjon i alle datakilder, eller som følge av ulike avtaler med forskjellige operatører om kjøp av data.
Hos Opplysningen 1881 kan du både som privatperson eller bedrift, uavhengig av teleoperatør, selv velge hvordan du registrerer basis- eller tilleggsinformasjon i våre databaser.